De Gezinsklas

De Gezinsklas draait om samenwerking. Ouders, school en kinderen werken samen om een omgeving te creëren waarin een kind zich optimaal kan ontwikkelen. Ouders leren wat werkt in de omgang met hun kind, en scholen ontdekken hoe zij hun aanpak kunnen verbeteren. Wanneer ouders en school samen optrekken, voelt een kind zich gesteund en kan het met meer zelfvertrouwen en plezier groeien.

De Gezinsklas is er voor kinderen die vastlopen en extra ondersteuning nodig hebben bij concentratie, zelfvertrouwen, sociale interactie of motivatie. De échte kracht zit in de samenwerking tussen kinderen, ouders en school. Samen ontdekken ze wat effectief is en hoe kleine veranderingen een groot verschil kunnen maken voor het kind, op school, maar vaak ook thuis.

Gedrag begrijpen, oplossingen vinden

De Gezinsklas draait om samenwerking. Ouders, school en kinderen werken samen om een omgeving te creëren waarin een kind zich optimaal kan ontwikkelen. Ouders leren wat werkt in de omgang met hun kind, en scholen ontdekken hoe zij hun aanpak kunnen verbeteren. Wanneer ouders en school samen optrekken, voelt een kind zich gesteund en kan het met meer zelfvertrouwen en plezier groeien.

De Gezinsklas is er voor kinderen die vastlopen en extra ondersteuning nodig hebben bij concentratie, zelfvertrouwen, sociale interactie of motivatie. De échte kracht zit in de samenwerking tussen kinderen, ouders en school. Samen ontdekken ze wat effectief is en hoe kleine veranderingen een groot verschil kunnen maken voor het kind, op school, maar vaak ook thuis.

Hoe werkt het?

De verandering die de Gezinsklas beoogt, vindt plaats op school. Maar wat we vaak zien, is dat deze positieve ontwikkeling zich thuis voortzet. Thuis en school zijn voor kinderen onlosmakelijk met elkaar verbonden, terwijl er vaak over gesproken wordt alsof het twee werelden zijn. Ouders merken dat hun kind zich beter begrepen voelt en zelfverzekerder wordt, wat ook thuis leidt tot een fijnere sfeer en betere communicatie.

Elke week komen kinderen naar de Gezinsklas, begeleid door een ouder of een andere belangrijke volwassene in hun leven (zoals een oma, opa, tante of oom). Deze betrokkenheid van een vertrouwde volwassene is essentieel voor het succes van de aanpak, want een kind kan het niet alleen. In deze bijeenkomsten:

N

Werken kinderen samen met hun ouder of belangrijke volwassene en school aan positieve verandering.

N

Stellen ze individuele, haalbare doelen op die passen bij de specifieke behoeften van het kind.

N

Worden deze persoonlijke doelen samen met school opgevolgd en waar nodig bijgesteld.

N

Wordt schoolwerk afgewisseld met praktische opdrachten en reflectiemomenten.

N

Krijgen ouders en andere belangrijke volwassenen en scholen inzicht in wat wél werkt, zodat de samenwerking ook op lange termijn effect heeft.

Elk kind is uniek, en daarom werkt de Gezinsklas met persoonlijke doelen. Of een kind nu wil werken aan zelfvertrouwen in de klas, concentratie tijdens het werk, emotieregulatie of sociale interactie met andere kinderen – de Gezinsklas biedt een veilige omgeving om aan deze individuele doelen te werken.

Een bewezen aanpak

De Gezinsklas is praktisch, speels en oplossingsgericht. Het is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek naar de kracht van ouderbetrokkenheid in het onderwijs. Veel leerlingen ervaren uitdagingen op het gebied van gedrag, concentratie en sociale interactie. De Gezinsklas biedt een bewezen effectieve, laagdrempelige aanpak om samen met ouders en scholen hierop in te spelen.

Doordat ouders en scholen samen optrekken, ontstaat een duurzame verandering in de omgang met kinderen die niet alleen bijdraagt aan de ontwikkeling van het kind, maar ook aan een positieve en ondersteunende leeromgeving.

Wat anderen over De Gezinsklas zeggen

Om de privacy van mensen met wie we samenwerken te waarborgen,
plaatsen wij handgeschreven maar anonieme testimonials.

Kind van 10 jaar - deelnemer Gezinsklas

“Ja, het is heel leuk en je leert heel veel en het is fijn om met je vader of moeder te werken en je doelen helpen je om te leren.”

Leerkracht groep 3

” Ik zie de kinderen die naar de Gezinsklas zijn geweest elke week trots terugkomen. Het is fijn om in de klas verder te oefenen met de doelen. Joost zorgt ervoor dat de doelen niet te groot worden, zodat kinderen, ouders en leerkracht succes ervaren/zien. Het is een mooie samenwerking tussen ouder, kind en leerkracht.”

Vader van zoon 9 jaar, deelnemers gezinsklas

“Eerst dacht ik dat het voor ‘probleem’ kinderen zou zijn. Dat beeld is totaal veranderd!
Elk kind verdient deze liefde en aandacht en groei in ontwikkeling.”

Kind 9 jaar - deelnemer Gezinsklas

“Joost is heel aardig en als iets fout gaat dan vindt hij dat niet erg en als je iets niet snapt dan helpt hij je.”

Moeder van zoon 6 jaar - deelnemers Gezinsklas

“Joost heeft een hele prettige en rustige uitstraling. Positiviteit staat altijd voorop!”

Wetenschappelijk onderbouwd succes

Recent onderzoek naar de Gezinsklas bevestigt de effectiviteit van deze aanpak:

N

Meer zelfvertrouwen, minder gedragsproblemen

Leerlingen die deelnamen aan een Gezinsklas rapporteerden na afloop een meetbare toename in cognitief zelfvertrouwen en een significante afname van gedragsproblemen.

N

Sterkere ouderbetrokkenheid

Ouders gaven aan dat ze zich meer betrokken voelden bij de school en beter toegerust waren om hun kind thuis te ondersteunen.

N

Positieve effecten voor leerkrachten

Leraren kregen door de Gezinsklas beter inzicht in de behoeften van hun leerlingen en voelden zich sterker in hun begeleidende rol.

Uitgevoerd door vooraanstaande onderzoeksbureaus

Dit onderzoek is uitgevoerd door twee gerenommeerde onderzoeksbureaus:

Het Kohnstamm Instituut is een toonaangevend onderzoeksbureau dat al decennialang actief is in de onderwijssector. Ze staan bekend om hun praktijkgericht onderwijsonderzoek in opdracht van overheden, universiteiten en scholen. Hun wetenschappelijk onderbouwde analyses worden breed gebruikt bij beleidsontwikkeling en onderwijsinnovaties, wat hen een sterke reputatie heeft opgeleverd in zowel nationale als internationale onderwijskringen.

Oberon Onderzoek en Advies is gespecialiseerd in beleids- en praktijkgericht onderzoek binnen onderwijs en jeugd. Ze ondersteunen gemeenten, scholen en samenwerkingsverbanden bij het maken van effectieve keuzes voor beter onderwijs. Hun onderzoek is direct toepasbaar in de onderwijspraktijk, wat hun bevindingen bijzonder waardevol maakt.

Beide bureaus worden beschouwd als vooraanstaand omdat ze een lange staat van dienst hebben in het onderwijsveld, wetenschappelijke methodes combineren met praktische toepasbaarheid, en hun onderzoeksresultaten breed worden geaccepteerd door beleidsmakers en onderwijsprofessionals.

Doe mee en ervaar het verschil

Wil je ontdekken hoe de samenwerking tussen ouders, school en kind kan bijdragen aan een positieve ontwikkeling?

Neem contact met ons op en ervaar zelf de kracht van de Gezinsklas.

Of neem telefonisch contact op met Marlies of Joost.

Marlies Sparreboom

GZ-psycholoog
& EMDR therapeut
marlies@madelies.nl
BIG: 9912750825
VEN:32197
Tel: 06 83 66 94 58

Joost Madern

Systeemtherapeut
joost@madelies.nl
NVRG: 12366
SKJ: 110017563
Tel: 06 53 44 24 38

Hoofdlocatie en postadres

Patrijshof 11
9765 JD Paterswolde
KvK 66087341

Locatie Winsum
Bezoekadres

Oude manege
Netlaan 1a
9951 GS Winsum

Locatie Groningen
Bezoekadres

Gezondheidscentrum Radesingel
Radesingel 6
9711 EJ Groningen

Joost Madern

Systeemtherapeut
joost@madelies.nl
NVRG: 12366
SKJ: 110017563
Tel: 06 53 44 24 38

Marlies Sparreboom

GZ-psycholoog
& EMDR therapeut
marlies@madelies.nl
BIG: 9912750825
VEN:32197
Tel: 06 83 66 94 58